fredag den 23. december 2011

Verdensudstillinger

Oplev verden i miniature

Formålet med verdensudstillingerne var, at alle nationer kunne fremvise deres håndværksmæssige, tekniske og industrielle formåen, altså en seriøs udstilling af produkter og nationale bedrifter. Men udstillingerne var også skæg og ballade.
Udstillingen i Paris i 1889 var den største og mest berømte. Den blev holdt på en stor åben plads midt i Paris, og de repræsenterede nationer havde deres egne officielle pavilloner.
Udstillingen var en ekstrem publikumsmagnet, 3,5 millioner mennesker købte billet.  Man kunne opleve alt! Svenske sæterhytter, indiske paladser, arabiske minareter, tunesiske markeder, japanske haver med pagoder, tropiske hytter og tårne i enhver form og stil ...


Der var en rekonstruktion af Bastillen med rutsjebaner, ballonopsendelser, cabaretoptrædender og kostumeudstilling indeni. En tilsvarende forlystelsespark var 'Pays de Fées', hvor der foruden endnu en rutsjebane var spejlsal, scenarier fra forskellige eventyr (fx Den lille rødhætte og Tornerose - endda en makaber udstilling af Blåskægs ofre), trænede hunde, cykelakrobatik og en stor blå elefant, som senere kom til at stå i haven på Moulin Rouge. I dens mave kunne man overvære eksotiske dansenumre.

Det var til denne udstilling i 1889, at Eiffeltårnet blev bygget - det vakte stor opmærksomhed og begejstrede masserne, der kunne stige op og betragte Paris, som om de havde besteget et bjerg. Det var et bevis på den moderne tekniks formåen! Det samme var de spektakulære illuminationsshows med fyrværkeri, farvet elektrisk lys og vand i fontæner.

Den mest populære del af udstillingen var dog de eksotiske stande. Især Egyptens pavillon var overrendt, her kunne man nemlig se danserinder udføre en sensuel mavedans.

Verdensudstillingerne fik enorm indflydelse på den kulturelle og tekniske udvikling i 1800tallet - man så det som en fredelig kappestrid mellem nationerne, hvor indbyrdes konkurrence og inspiration kunne gavne fremskridtet. Det øgede kendskab til fremmede kulturer påvirkede også kunsten - både nærorientens og fjernøstens kunst viste, hvordan man kunne gå nye veje både teknisk og mht. motiver og farvevalg. Læs fx hvordan den japanske kunst påvirkede Lautrecs kunst i indlægget om japonisme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar