Folkelig underholdning
Dristige akrobater, slangemennesker, linedansere, kunstryttere,
dressører og deres trænede hunde, domptøren og hans vilde eksotiske dyr og de absurde
klovne – hele Paris gik i cirkus på Lautrecs tid. Det var et voldsomt populært
massekulturelt fænomen. Cirkus var mere folkeligt end det finkulturelle teater.
Både fordi det var billigere, og fordi underholdningen var mere plat og brutal. Der
var noget dyrisk over både klovnernes groteske og ofte grove humor og
kropskunstnernes fysiske styrke, smidighed og vovemod, som fascinerede alle,
også kunstnerne. En række forskellige kunstnere har derfor skildret
cirkusartisterne i slutningen af 1800tallet.
Fx havde Degas i 1879 malet akrobaten og muskelkvinden Miss
Lala under udførelse af et halsbrækkende stunt – hvor hun udelukkende vha. et
tov mellem tænderne holder sig svævende i luften under cirkuskuplen!
Det livsfarlige i nummeret understreges af de lidt sygelige farver og Miss Lalas vilde gestik, hun synes nærmest at fægte i luften efter redning. Kompositionen er avanceret og
understreger situationens spænding.
En tilsvarende original komposition findes i Lautrecs maleri
fra 1887-88, hvor de mange kurvede linjer understreger fornemmelsen af fart. Lautrecs
billede er ligesom Degas’ mere fra Cirkus Fernando, som lå på Montmartre. Lautrec
var en flittig cirkusgænger. Men hans cirkusmotiver er langt fra de
forestillinger om sjov og ballade, som normalt gør sig gældende om cirkus. Se fx her på billedet af en beriderske fra 1887-88.
Kunstryttersken med de blottede ben sidder tungt på hesten parat til spring i
stedet for at balancere elegant. Klovnerne i billedets udkant er heftigt og
snapshot-agtigt beskåret. Stemningen er truende, cirkusdirektøren virker farlig
og dominerende, som en slaveejer parat med pisken.
Billedet hang i øvrigt over baren på Moulin Rouge – de seksuelle
undertoner i billedet og den avancerede komposition havde begejstret cabaretens
ejere.
I 1899 under indlæggelsen på et sindssygehospital vender Lautrec tilbage til cirkusmotivet. Han fremstiller et helt album af cirkusbilleder, tegnet efter fantasi og erindring.
De er kendetegnet ved en sær
forfinethed og skildrer et væld af forskellige artister i tragikomiske
positurer – som fx den skræmmende hundetæmmer i de komiske pludderbukser, den
stakkels fjollede puddelhund på én gang udstyret med fallossymbol og hårsløjfe
og den underligt tilfældigt anbragte elefant i hjørnet. Cirkusuniverset er i
lige så høj grad som på det tidligere værk en uhyggelig, absurd verden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar